onsdag 13 januari 2010

Jullovet: Railay Beach

Efter Taipei tog jag mig via en övernattning i Bangkok till Railay beach i Krabi, Thailand. Det ligger på västkusten söder om Phuket och Koh Phi Phi. Väl där mötte jag en kompis jag brukar klättra med i Singapore och hennes pojkvän. Vi fördrev dagarna med att sola, ta det lugnt, bada och kvällarna med att äta gott och dricka öl och passa på att dricka billiga, färgglada drinkar.

Railay beach är ju ett av klättrarnas Meckan (lite därför vi var där..). Jag klättrade lite en eftermiddag på låg höjd utan rep som uppvärmning inför repklättringen och dagen efter klättrade vi alla tre en förmiddag tillsammans med en guide. Fördelen med en guide är dels att han/hon snabbt kan visa lagom svåra leder men mest att han/hon kan klättra upp för att föra repet genom toppankaret. Det momentet (som kallas att leda) är svårare, farligare och läskigare än att klättra fastbunden i repet som redan hänger från toppen.

Den 8:e hade vi lite födelsedagsmiddag för mig eftersom att Mikaela och Henning skulle hem vid lunch dagen efter. Det var trevligt och efter middagen gick vi till baren med mest drag men eftersom det var en lugn kväll blev det bara en massa färgglada drinkar. På min födelsedag blev jag som vanligt ett år äldre (till skillnad mot i Sydkorea där hela befolkningen har gemensam födelsedag i februari någon gång). Jag gick upp, smörjde in mig med sololja (ja mamma, jag hade en riktigt bra grundbränna...) och pressade på stranden ett tag. När Mikaela och Henning pallrat sig upp gick vi och åt lunch och efter det åkte de hem medan jag stack med samma guide och klättrade ett par timmar. Det gick mycket bättre den här gången och jag avslutade genom att leda på en 6a+ faktiskt! På kvällen hängde jag lite vid baren nedanför hotellet och åt sedan en enkel men superb middag. Eftersom det var min födelsedag ville jag helst inte gå till sängs direkt men efter att ha tagit en runda bland barerna och konstaterat att det var för dött gav jag in för tröttheten och slocknade i min bungalow.

Dagen efter åkte jag hem från Krabis flygplats. Hade sjuk hemlängtan (till Singapore) hela dagen och det var sååå skönt att få komma hem till hemma-bässet! Egen säng, egen dator med assköna tangenter, dusch med varmt sötvatten och toaletter där man kan spola ner toalettpapper... Lovet har varit underbart och precis vad jag behövde efter förra terminen men nu är det skönt att sätta igång igen.

1 kommentar:

  1. Åhhh, Vad jag känner vad du känner! Älskade gubbe vad jag älskar dig! :) Jag förstår precis vad du känner. När du kom hem från Holland var din enda tanke på "min säng", Aj lav jo!!!

    !


    !!!

    SvaraRadera