söndag 3 januari 2010

Taipei: Kallt som fan men mysigt

Vi kom hit till Taipei 30:e på eftermiddagen. Det var 13 grader, lite regn i luften och mörkt. De hade ingen värme i lägenheten så det var regält ruggigt och kallt som *** om fötterna. Dagen efter så köpte de ett oljeelement och då blev det genast mycket bättre...

Nyår firade vi genom att äta på fin restaurang nära Taipei 101 (deras 101 våningar höga torn och stolthet) så vid tolv såg vi fyrverkerierna från gatan. Maten var utsökt men jag stärktes i min uppfattning om att det finns ett optimalt pris för ett mål mat och går man över det så blir det visserligen något godare men de minskar portionen till en fjärdedel och ökar fjäsket med fyra. Vi hade en kille som gick omkring och lade skalade limeskivor i vårt vatten och så fort man reste på sig var de framme och vek ihop servetten snyggt. När jag skulle på toa så var servitören så mån om min blåsa att han nästan följde mig ända in i båset.

Vissa säger ju att 1:a januari återspeglar det kommande året, och stämmer det kommer mitt år bli lugnt och sansat år ;) Vi var inte speciellt trötta i varken kropp eller själ så vi åkte till teplantagen och strosade. Vi fick lära oss på ett "tehus" hur vi skulle bereda teet och ösa det hit och dit och lukta och hålla på innan man fick dricka. Det var gott: en blandning mellan hö och grönt te. På kvällen såg vi Sherlock Holmes på bio. Det var något så jävulsk kallt i bion (jag satt med vantar, mössa, halsduk och min tunna jacka) så det var en ren fröjd att komma ut i utomhus"värmen". Taiwaneserna har en annan uppfattning om kyla. De har ofta dunjackor och halsukar men kan å andra sidan gå i flip flops (ja, du läste rätt).

Igår tog vi kulturpoäng. Såg fram emot nationalmuseet där 600 000 av Kinas gamla skatter förvaras sedan de räddats undan komunisterna. Jag hade en bild av guldplätterade enorma drakar, skattkistor till bredden fyllda med tallrikstora diamantmynt osv men det var mest teckningar, kalligrafier, vaser och texter.

Idag åkte jag och Kattis upp i Taipei 101 och efter det gick jag och shoppade lite elektronik. Ikväll ska vi äta hot pot, ska bli gott. Taipei är precis vad jag behöver! Det är så jäkla skönt att ha ett kök och äta frukost tillsammans med kaffe, mackor och yoghurt och eftersom det är svalt i lägenheten sover jag bra under mitt varma täcke. Duschen är varm och najs! Ett smakprov av Sverige :)

2 kommentarer:

  1. Ja allt är ju relativt. Jag förstår att "kylan" där nere är värre än våra 10 minusgrader. Jag har nog aldrig frusit så mycket som i Aten i november, de bygger bara för värme!
    Jag tror också på ett bra 2010!!
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Ps Hälsa tjejerna!!

    SvaraRadera