tisdag 9 mars 2010

Recess week: Dyka på Sipadan och bo på Mabul

Jag åkte ju med inställningen att jag förmodligen inte skulle få dyka alls runt ön Sipadan men med lite tur och det faktum att vi smörjde delar av personalen ganska bra så slutade det med att alla fick åka till Sipadan och jag till och med två gånger!

Dykningen på Sipadan var makalös! Sikten var inte den bästa men stundtals upp mot 25-30 meter. Korallväggarna huserade väldigt mycket fisk och djurliv och vi såg allt från meterstora sköldpaddor till stim med små små färgglada fiskar. Dessutom såg vi white tip shark vilket var kul även om de "bara" var 1-1,5 meter långa. Jag tror jag låter bilderna tala sitt språk.


TV: En video säger mer än en bild. Här ett barracudastim. TH: White tip shark.
TV: Helt plötsligt vänder jag mig och då simmar en sköldpadda nästan in i mig. På bilden simmar jag med honom. Sjukt svårt att hålla sig från att röra honom dock! TH: En annan sköldpadda.

TV: Foto uppåt längs korallväggen. Taget 10-20 meter ner. TH: Ofta var det som att simma i ett akvarium!

Vi bodde tre nätter på ön Mabul. Det var klockrent för vi betalade ca 200 kr natten men då var rummen superfräscha och tre bufféer, fika och konstant tillgång till kaffe, te och vatten ingick. Vi däckade varje kväll men drack aldrig mer än 2-4 öl :) Ok, förutom kvällen då vi köpte tre flaskor lokal rom. Dykningen runt Mabul var helt annorlunda från Sipadan. Det var inga korallväggar eftersom det är en vanlig ö med normalt sluttande botten och djurlivet var annorlunda. Mabul är som sagt var världskänt för möjligheterna till "muck-diving" och ett av våra dyk var på ren sandbotten med enstaka stenar och lite lågt sjögräs. Ändå såg vi ett stim squid, en frogfish limmad mot en sten, två enorma sköldpaddor och en jätterolig liten familj med zebra anemonefish som hade täckt en colaburk med sina ägg och skällde ut oss när de tyckte vi kom för nära (de var ca 4-6 cm stora så vi blev inte rädda direkt men respekterade deras önskan).

TV: Tryckkammare. Här stoppas man in och trycksätts om man stiger upp för snabbt efter ett dyk. Annars blir man som en läskflaska som skakats och öppnats för snabbt. TH: Chris, jag och Nouri jobbar lite på dykformen.

Vårt sista äventyr var att hyra två kanoter av några tandlösa fiskare och ro ut till en oljeplattform som är ombyggd till hotell och dykplats. Man bor och lever på oljeplattformen och får dyka hur mycket man vill under plattformen. Vi gjorde ett dyk där och såg många häftiga sker. De har byggt upp högar med skrot som fiskarna bygger bon i. Men hur som helst så hade vi en av oss i vattnet som höll utkik så inga dykare var under vattnet och en som skötte kameran. De två andra hoppade från helikopterplattan ner i vattnet! Sedan bytte vi roller. Jag måste erkänna att jag bangade att hoppa samtidigt som Nouri, benen rörde sig helt enkelt inte! Sedan tvekade jag i säkert fem minuter med pulsen uppe i halsen innan glåporden från de andra tre fick mig att ta mig samman och hoppa. Men vilken känsla! Tydligen hade i princip alla i personalen och många gäster som kom hem från dagens andra dyk stått på Scuba Junkies brygga och hejjat på oss. Ingen vi frågat innan trodde det var möjligt att hoppa eller komma undan oskadd. Gissa om vi kom tillbaka som hjältar :D

2 kommentarer:

  1. Min gode vän Nir i Israel var en fantastisk fena på att dyka. Han var som en slags Buddha i vattnet. Vi kallade honom Mr Dropstone. Eftersom han kunde "stå" upp och ner i vattnet, och han stod så länge för att undersöka något spännande under ett korallrev. Rörelsen upp och ner var den rörelse som kommer av andningen. En annan sak som jag lärde mig av honom var att blåsa rök-ringar i vattnet. På 30 meters djup. Men så var han också fd tränad attackdykare.

    SvaraRadera
  2. Oj, har du också dykcert? Vad kul! Vi kan åka alla i släkten som har dykcert och dyka någon gång :)

    SvaraRadera