måndag 14 juni 2010

Jeju, Busan och nu Daejeon

Efter att jag och Shalena skiljdes åt i Seoul så flög jag ner till ön Jeju-do. Ön är Koreas exotiska stolthet och kallas ofta för honeymoon island eftersom många nygifta åker dit på smekmånad. Det är väldigt fint där och jag hade såklart tur med vädret men det är inte direkt exotiskt i mina ögon. Jag träffade en canadensisk tjej som jag umgicks med de första fyra dagarna. Sista två nätterna sov vi hemma hos en sydafrikansk kille som vi hittade via CouchSurfing.org. Det är en hemsidan där man kan hitta folk att sova hemma hos när man är ute och reser, och självklart erbjda sin egen soffa om man vill! Väldigt smidig och bra idé! På Jeju gick vi upp för Koreas högsta berg fast inte till den högsta toppen utan till 1700 m. Det var en riktigt najs vandring! Min kanske bästa dag i Korea hade jag första dagen jag var helt själv, då besökte jag en bonsaipark med 300 superfina exemplar av bonsaier, åt en god och billig Koreansk buffe, missade bussen, gick 4-5 km med 18 kg packning på ryggen och fick till slut lift av en trevlig man och hans gamla mamma. På kvällen checkade jag in på ett sånt där kärlekshotell, köpte läsk, godis och chips och bara slappade med film och serier på datorn. LYX!

Nu i helgen har jag varit i Busan, näst största staden. Har träffat lite folk från CouchSurfing.org och hängt mycket med folket som bodde på samma vandrarhem. Jag kan verkligen rekomendera vandrarhemmet: Indy's house. Ligger 20 m från utelivet, rent och fräscht och superbra service. Av några som jobbar som lärare på en internationell skola i Busan fick jag veta två intressanta saker: 1) Kvinnorna fönar sitt könshår i badhusen och 2) Det finns musperuker att köpa om man trimmar/rakar sitt könshår och inte vill att ens mamma ska se det när man går på badhus. Hahaha!

Sista kvällen (igår) så gick jag och en snubbe från vandrarhemmet på jimjjibang (sånt där stort badhus/spa). Det var sååå grymt! Förutom baddelen med olika basänger i olika temperaturer och saltinnehåll och olika sorters bastuar så fanns det en stor, stor avdelning där män och kvinnor umgicks tillsammans (iklädda en slags uniform). I den avdelningen fanns otaliga rum med olika temperaturer, musik, luftfuktighet osv osv. Meningen är att man ska ligga på golvet och slappna av eller meditera. Det fanns utomhusfotbad, massage, DVD-rum, yogarum, restaurang, café, slapparrum med divaner och mycket mer.


Nu är jag i Daejeon, tog snabbtåget hit (288 km/h!!). Ska sova hos Jiaqis brorsa här. Köpte ett par Levi's jeans idag. De var dyra som fan men jag gillade dem och de finns inte i Sverige eller USA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar