söndag 6 juni 2010

Filippinerna: Coron

Coron duger bara till en sak: dykning! Vi dök två heldagar där. Dykningen bestod till 90% av vrakdyk, dvs att man utforskar vrak. Pappa, mamma och mormor, sluta läs nu. Det som gjorde våra vrakdyk något extra var att vår guide tog oss in i vraken och simmade inne i dem. Jag säger "dykguide" och inte "dive master" eftersom att en dive master har utbildning och inte skulle ta oss med på grejor vi uppenbarligen inte har utbildning för och den här killen var förmodligen dykbåtens kock som fick hoppa in pga av ordinaries sjukskrivning... I slutänden är det alltd ens eget ansvar och hade jag velat hade jag kunnat banga ur och simmat upp till ytan. Men det lockar ju så klart att simma in i ett japanskt krigsfartyg på 25-35 meters djup och simma inne i bla motor- och lastrum.

Det kanske coolaste dyket råkade också vara mitt första sötvattendyk. Vi dök i en sjö som låg över havsnivån ca 25 meter in från havet. Ytvattnet var 28 gradigt sötvatten men 18 meter ner var det en skarp gräns med 38-39 gradigt saltvatten. Mycket märkligt och nästan jobbigt att simma i men otroligt häftigt!

Ovan v: Badar i varma källor. Ovan h: Softar mellan dyken.

Ovan: "Barberaren från Ryd" slår till igen! Nouri blev så nöjd med skägget och tuppkammen och linjen som sammanfogar dem att han tyckte vi skulle bilda en ny trupp kallad "Mohawk missionaries" och att vi skulle åka från by till by på motorcyklar och klippa tuppkam (mohawk) på alla bybor i Filippinerna.

1 kommentar:

  1. ...ja, jag slutade läsa där...
    Tur att du kommer hem snart.

    Aj lav jo ;-)
    /Farzan

    SvaraRadera