torsdag 10 juni 2010

Peking

25:e Maj till 1:a Juni var jag med en tjejkompis i Peking, Kina. Vi lärde känna varandra i Singapore eftersom vi båda pluggade på NTU. Jag blev sjuk och fick hög feber så jag var tvungen att ligga hemma 1½ dag tyvärr men vi hann med rätt mycket ändå. Peking är en riktigt fin stad tycker jag. Favoritattraktionen är Temple of heaven som är en supervacker och enorm park med magnifika tempel och paviljonger utspridda lite här och var. På andraplats kommer den förbjudna staden och på tredjeplats Kinesiska muren. För övrigt vill jag upplysa alla om att det är en faktoid* att man kan se Kinesiska muren från rymden. Kunde man se den ca 5-10 breda muren från rymden skulle man kunna se betydligt större byggnader, så det så!


Ovan v: Pekinganka är gott! Ovan h: Förbjudna staden med sina otaliga turister.

Ovan v: Små figurer som skyddar byggnader mot onda andar och metallvajer som skyddar byggnader mot blixtar. Ovan h: Kinesiska muren var riktigt tröttsam att gå på. Många trappsteg, och de var jobbigt dimensionerade!

Ovan: Temple of heaven.

*En "faktoid" är en "falsk sanning" som tas som sann bara för att alla "vet det". Faktoider sprids ofta via massmedier. Exempelvis så är inte jorden platt bara för att de flesta höll det för sant förr i tiden. Se Wikipedia för fler faktoider.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar