onsdag 21 oktober 2009

Huvudet på spiken: Tema Förbjudet

Jag har länge stört mig på att det är så många skyltar med förbud, varningar och tips i Singapore. Allt ska vara så säkert osv men enligt mig skapar det bara en fyrkantig befolkning som inte kan tänka utanför boxen. Ett typiskt exempel är senast vi var på badhuset. Jag skulle åka rutshkana med min badring och John går framåt för att putta på och ge mig fart. Badvakten hugger direkt och säger "Cannot, cannot!", John säger att han bara vill ge mig lite fart men badvakten fortsätter "Cannot! Cannot! Not safe, this is Singapore". Just det sista var så talande...

Jag sitter i biblioteket nu och har precis ätit lunch. Vi pratade om just det här och en polsk kille påpekar att jag tycker att det är konstigt eftersom att jag ser på situationen ur ett europeiskt perspektiv, dvs att det som inte är uttalat förbjudet är automatiskt tillåtet. I Singapore (och säker stora delar av Asien, vad vet jag) tänker man tvärtom: allt är förbjudet, förutom det som staten har sagt är tillåtet. Det slår verkligen huvudet på spiken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar