lördag 10 oktober 2009

Recess week I: Dykkurs på Tioman

På fredagen 25 September åkte vi till Tioman med skolans dykklubb för att fullfölja dykkursen. Resan var inte jättebra planerad så det blev en hel del väntande men även bra dykning. Nu har vi dykcertifikat!

Bussarna som skulle hämta upp hela resesällskapet var sena och det tar lite tid att gå igenom tullen och sen skulle vi åka båt ut till själva ön Tioman också. Så vi kom inte i säng förrän sent på natten. På morgonen så var vi dock relativt pigga och riktigt taggade på dykning. Efter en spartansk frukost gav vi oss ut i båtarna. Dagen bjöd på tre dyk på 10, 12 och 10 m respektive. Dykningen i sig var väl inte fantastisk eftersom att vi satt på knä på botten och gjorde våra övningar men ni vet: nyhetens behag...

Andra dagen såg liknande ut: frukost, ut med båten och sen dyka. Skillnaden var att vi bara var tvungna att göra ett "skoldyk" och sen var vi klara! Så de två sista dyken var rena "leissure dives". Känslan av att sväva ovanför korallreven och se fiskar man bara trodde fanns på teknat är underbar! Allt går lite saktare under vattnet men det gör det bara mer njutbart. Den här dagen gick dykningen mycket bättre. Jag fick in känslan för hur jag ska andas för att ha neutral flytkraft och jag lärde mig små trix för att kunna utjämna bihålorna bättre och snabbare när jag går ner.

På kvällen sa Camilla precis efter vi fått våra temporära dykcertifikat "Jag mår lite illa. Ska nog gå och lägga mig.." Och sen var det kört! Hon mådde apa och kramade porslinet hela natten. Dagen efter spydde hon inte men mådde riktigt taskigt. Frukosten nådde en tydlig botten då det serverades tunn risgröt smaksatt med torkade småfiskar och supersalt stenhårdkokt ägg. Hur som hellst så stack vi till en annan strand på Tioman där vi spenderade (mån)dagen. Camilla låg bara i rummet och sov men vi andra solade, läste och snorklade. Just det, glömde nämna mina cyklop. De suger! Jag köpte dem en vecka innan recess för att slippa dåliga hyrcyklop men de läckte som ett durkslag....

På tisdagen reste vi vidare.

1 kommentar:

  1. Grattis Markus! Du fullföljer det du företar dig. Bra! Jag tror nog att du upplevt den fjärde dimensionen, eller?

    SvaraRadera