måndag 5 april 2010

önskelista

Nu ar det bara ett par veckor kvar i Singapore :S Det kanns jakligt lagom. Det ar najs har och livet ar ratt bekvamt men det finns manga saker jag saknar fran Sverige och vardagen dar.
Foljande ar nagon slags topplista:
- Rutiner Ata, sova, ta det lugnt och trana pa regelbundna tider och dagar.
- Frukost Jag vill ha yoghurt, muesli, tva mackor med matigt palagg, en kopp hemmabryggt kaffe och ett glas juice. Inte toast med cocosmarmelad.
- Myspys Jamfor 1) kallt och regnigt ute, varm filt, mjuk soffa, en bra film och en varm kopp choklad.
2) Varmt och fuktigt ute, i och for sig AC inne men ingen soffa, chokladen ar Nestle Milo och serverad i en fryspase med sugror...
- Fjallen Jag ar supertaggad pa att vandra i fjallen i sommar.
- Cykla Det ar najs att cykla! Dock saknar jag inte den svenska motvinden.
- Svensk mat Kalles kaviar, kokta agg (inte raa, inte stenhart kokade i orter och saltlag utan lagom loskokt), svensk pizza, potatismos, juice som bara bestar av frukt, pyttipanna, kroppkakor.
- LiU Det ar absolut inget fel pa NTU men allt ar lite battre pa ens eget universitet ;)
- Svensk byrakrati Maste jag valja valjer jag Svensk byrakrati framfor Singaporiansk. Har har de som sagt var sa konstiga reglar ibland. Varfor oppnar pluggrummet kl 13 och stanger kl 2 pa natten? Far man inte plugga pa formiddagen eller? Varfor stanger alla sportaktiviteter ner nar det ar tentaperiod? Ar det skadligt for studieresultaten att rensa tankarna nar man pluggar mycket? Systemet for att valja och fa info om universitetskurser ar helt uppat vaggarna har.

Listan pa saker jag vill passa pa att utnyttja den sista tiden har:
- Komunikationer Det kostar ca 10 kr att ta sig in till stan med lokaltrafik, inte 50-60 kr som i Stockholm. Bussar och tag gar ofta. Taxi till stan kostar 100-150 kr beroende pa tid pa dygnet, inte flera hundra kronor som i Sverige.
- Billiga resor utomlands
- Mat Indisk mat, kinesisk mat, koreans mat, japansk mat (framfor allt bra och billig sushi), Arabisk mat. Och allt ar billigt (10-50 kr), du slipper laga och diska och det gar snabbt!
- Solen Ok, det ar molnigt varje eftermiddag men pa morgonen och formiddagen ar det stekande sol.
- Varmen Bade bra och daligt. Har gar man ut for att varma upp sig medan man i Sverige gar ut for en nypa frisk luft.
- Alla aktiviteter I sydostasien finns det sjukt mkt att gora till en rimlig peng. Aka wakeboard, motorcykel, klubba, bungee jump, vandra i djungeln, bestiga berg, dyka, klattra osv..
- Livsstilen Hemma ar jag helt enkelt mer serios med skola och sant...

2 kommentarer: