tisdag 3 november 2009

Dålig humor

Singaporianerna har så jäkla dålig humor! Alla västerlänningar här reagerar på det :) De skrattar högt, frekvent och ofta hysteriskt. Det är ju en god egenskap att skratta mycket men ibland blir det lite väl mycket av det goda. Jag kan ge lite exempel:

Ex. 1) På japanskalektionerna
Om någon säger fel så skrattar alla åt/med den personen. Ibland kan det bli roliga felsägningar men ofta är det av nivån: läraren håller upp en bild av en bil och frågar "hur mycket kostar den här bilen?" och studenten svarar lite nervöst "Den bilen kostar $1" och alla asgarvar för en bil kan ju inte kosta en dollar?!

Ex. 2) På dykkursen
Ett gäng bakom oss på fördäcket på båten fnittrar hysteriskt. Jag tittar nyiket/trött bak och ser att de beskådar en bild på en digitalkamera. En av killarna visar bilden och mellan skratten säger han "Look at this pic.. I don't know. So stupid..". Bilden är tagen för några minuter sedan och är på honom med en båt i bakgrunden. Han håller handen så att det ser ut som om han höll båten i handen..

Ex. 3) På film
Jag och Camilla gick på bio ikväll. Vi såg "The blue mansion", en singaporiansk komedi om en gubbe som dör men hamnar i limbo och kan se kalabaliken på hans begravning och chissmerna familjen emellan. Filmen levererar väldigt enkla skämt och mycket av den humor man stöter på när man tittar på tecknat en lördagsmorgon. Jag och Camilla är de enda som inte skrattar i salongen :) För övrigt tror jag man måste se ett par fler lokala filmer innan man riktigt kan uppskatta och förstå dem. De är annorlunda än de som når Sveriges DVD-hyllor.

1 kommentar:

  1. Äntligen har jag hittat hit! Bättre sent än aldrig =). Kul att läsa om dina/era bravader där borta. Här hemma börjar allt bli riktigt grått och trist så passa på och njut! Puss o kram, Sara

    SvaraRadera