lördag 12 december 2009

Bali: Dykning

Efter Ubud akte jag Simon och John till Tulamben. Dar tog vi in pa ett riktigt najs stalle for att dyka. Bara 50 m utanfor stranden ligger USS Liberty, ett 120 m langt krigsfartyg fran WWII och det ar riktigt haftigt vrak! Vi tog ett dyk pa eftermiddagen forsta dagen och tva dyk dagen efter. Det var ashaftigt att dyka vid vraket for det var bade koraller och fiskar dar. Sag en baracuda som var ca 1 meter lang. Den var fan laskig for vi stotte pa den nar vi simmade i som en tunnel pa 22 meters djup. For det forsta visste jag inte om Baracudor anvander sina enorma tander till att slita av manniskohander eller huvuden och for det andra har jag egentligen inte utbildning till att simma in i saker eller pa det djupet. Men allt gick bra och guiden var bra! Vi traffade tva tyskor som pluggar pa Bali. De berattade en del bra saker att veta och lite kuriosa. Tex sa stangs strommen av pa Bali lite da och da; for att spara strom... Intressant.

3 kommentarer:

  1. Hej Markus,
    härligt att höra att även du är ute rör dig mellan olika stater och länder. När jag läste i Uppsala flög jag mellan nationerna. Lunch på Kalmar Nation. Fika på Norrlands Nation och sedan på kvällen, fest på Snärkes Nation. Djupdykning på efterfesten på Stockholms Nation.
    Livet som student var även då hårt med alla dessa resor. Men sällan behövdes det visum, på sin höjd en inbjudan från en nationsmedlem.
    En gång blev min manschester jacka stulen på Snärkes Nation dvs i Södermanland. Trist med tanke hur tuff jag kände mig i den jackan. Studier i Uppsala har stora likheter med studier i Singapore. Ofta köpte vi grönsaker på den lokala marknaden. På gångavstånd fanns pool, rid-och övriga sportanläggningar. Dykning var det sämre med. Då fick man ligga på sofflocket och drömma om fornstora dagar i Röda Havet. Men det är ju också en upplevelse. Bäst av allt var nog Humanistiskt Centrum, vardagligt tal HumC, där alla språkintresserade tjejer hade sina föreläsningar och studier. Att äta lunch där en grå decemberdag var en upplevelse. Och så kan livet vara ibland. En lunch på HumC och livet leker.

    SvaraRadera
  2. Var rädd om dig! säger mamma. Typiskt henne.
    Det verkar så otroligt häftigt det du är med om nu, Markus. Detta kommer du att tänka tillbaka på många gånger i livet.
    Själv tycker jag att det är mycket spännande med all snö som vräker ner. Enya blev genast ca 5 år yngre av att få fara runt i fluffig snö.

    SvaraRadera