söndag 27 december 2009

Koh Lipe: Sola, bada och dykkurs

Efter Bangkok akte jag ner till Koh Lipe. Det ar en o pa allra sodraste delen av Thailands vastkust. Har motte jag upp Kattis och Jessica (tva gymnasiekompisar) och Cissi som ar klasskompis med Jessica. Vi har gjort det man kan gora pa Koh Lipe: ta det lugnt! On ar inte speciellt stor och det finns bara massage, restauranger, nagra barer och snorkel/dykcenter. Julafton firade vi med att dricka en flaska rodvin pa stranden och byta lite enkla jullklappar. Kattis tog pa min begaran med sig julgranskulor och lite silverglitter sa rummen ar hyffsat pyntade ;)

Appropa dykcenter sa har jag nu tagit avancerat dykcertifikat! Jag tog det hos Lotus dive har pa Koh Lipe och kan varmt rekomendera dem. Neil, Amanda och Harry som ar inteuktorer ar valdigt schyssta och man om att man ska fa en rolig och givande kurs. De obligatoriska dyken ar ju deep diving och underwater navigation och de tre jag valde utover det ar peak performance bouyancy, drift diving och night dive. Nattdyket var haftigt eftersom det var sa annorlunda. Tank "Titanic" eller annu battre "Alien"-filmerna! Eftersom Neil fyllde ar firade vi med att ata en KitKat pa 13 m djup. Det var lite trixigt att blasa bubblor genom nasan, spotta ut saltvattnet och sen tugga och svalja pa ett andetag. Sen delade vi en liten flaska mousserande vin, men den gjorde sig arligt talat inget bra i saltvatten... Basta dyket var djupdyket. Nar vi gjort "djupdelen" sa gick vi upp en bit och njot av valdigt fina koraller och fiskar. Jag kan inte lata bli att tanka pa "Hitta Nemo" vid sadana tillfallen; alla karaktarer finns i verkligheten! Pa bilden till hoger ser ni mig ova flytkontroll pa ett alternativt satt. Imorrn ar sista heldagen har, 29:e aker vi mot Taiwan.

Jag tycker att det ar synd att den vinter jag ar borta rakar vara den snorikaste pa lange :( Kom ihag att njuta dar hemma och uppskatta vart svenska klimat (atminstone de fina sidorna hos det).

1 kommentar:

  1. Carpe Diem!
    Ingen ide att sakna det man för tillfället ändå inte har. Njut av det som är! Visst, här hemma kan man åka skidor men du kan bada.

    Kan tänka mig att du blev snygg i kostymen!

    SvaraRadera